Samen maken we elkaar sterker
Healthcare Businesswomen's Association (HBA) is een wereldwijde non-profitorganisatie met als doel de impact van vrouwen in de gezondheidszorg te vergroten en organisaties te helpen vrouwelijk talent te benutten. De HBA is direct gekoppeld aan Amgen's streven om de groei en impact van vrouwen te bevorderen. In Nederland zijn Frederike van Osnabrugge, Emma van der Stel en Margreet Plantenga actieve leden van de HBA.
Waarom bent je lid geworden en betrokken bij HBA?
"Naarmate ik vorder in mijn carrière en persoonlijke leven, heb ik de neiging om comfortabel te worden in mijn denken over hoe de wereld om ons heen functioneert", zegt Frederike. "Door blootgesteld te worden aan nieuwe (wereldwijde) perspectieven via het HBA-programma, in groepsverband en individueel niveau, neem ik een echt frisse kijk op de dingen mee naar huis. Het programma maakt me ervan bewust hoe belangrijk het is om je eigen groei naar leiderschapsposities te managen. Via HBA krijg ik de kans om senior leaders uit de industrie te ontmoeten en van hen te leren. Dus voor mij is het een buitengewone kans om te investeren in mijn professionele en persoonlijke ontwikkeling, terwijl ik een internationaal netwerk opbouw van inspirerende Amgen-collega's."
Voel je je als moeder gesteund door HBA en Amgen?
"Ja" antwoordt Emma volmondig. "Deel uitmaken van het HBA-netwerk helpt me te beseffen dat ik niet de enige ambitieuze jonge moeder ben. Het netwerk maakt het mogelijk om ervaringen te delen met andere vrouwen met vergelijkbare uitdagingen. Het helpt om te beseffen dat we niet perfect hoeven te zijn. Bovendien erkent Amgen het feit van het combineren van moederschap en een carrière, en biedt het echt flexibiliteit. Ik stel dit echt op prijs. Daardoor kan ik mijn werk veel beter doen."
"Zonder twijfel is mijn grootste inspiratiebron in het leven mijn gezin", voegt Frederike toe. "Met twee kinderen vraag ik me vaak af of kwaliteit hoogwaardige gezondheidszorg nog toegankelijk zal zijn voor hen als ze groot zijn. De vergrijzing, chronische ziekten en nieuwe technologieën leggen zoveel druk op ons gezondheidszorgsysteem. Onlangs nog, met COVID-19, is de noodzaak van verandering, die aansluit bij de werkelijke behoeften van de patiënt, nog relevanter geworden. Ik ben ervan overtuigd dat Amgen en de HBA mij zullen steunen bij het vinden van mijn stem, mij zullen helpen mijn invloedssfeer uit te breiden en de behoefte aan verandering aan te pakken."
Waar werken jullie momenteel aan?
Het McKinsey rapport, Women in the Workplace 2021 concludeerde: Vrouwen hebben nu nog meer burn-outs dan een jaar geleden, en het verschil in burn-out tussen vrouwen en mannen is bijna verdubbeld. Vooral vrouwen zijn zwaar getroffen door de COVID-19-pandemie. Zij hebben vaak meer huishoudelijke- en zorgtaken op zich moeten nemen dan hun partners en hebben hun welzijn een lagere prioriteit gegeven en vinden het moeilijker om gemotiveerd te blijven. Wij hebben door middel van interviews onderzocht hoe dit in Amgen tot uiting kwam. Onze belangrijkste conclusie was dat vrouwen zich geïsoleerd voelden door het gebrek aan contact met collega's. Ze worstelden ook met mentale gezondheidsproblemen, hoge zelfverwachtingen en perfectionisme.
Als follow-up hebben we een rondetafelgesprek georganiseerd met 20 vrouwen over de hele wereld en een van de volgende stappen is het opzetten van een campagne over vrouwelijke kwetsbaarheid - te beginnen met vrouwelijke leiders. We willen laten zien dat ook vrouwelijke leiders zwakke plekken hebben, niet altijd sterk zijn en mentorschap nodig hebben. Showcases als deze leiden tot gesprekken en hoe wij - als vrouwen, moeders en collega's - elkaar kunnen steunen.
Waarom is het volgens jou belangrijk dat Amgen investeert in vrouwelijk leiderschap en een programma als HBA?
"Ik denk dat het belangrijk is dat Amgen investeert in vrouwelijk leiderschap en gelijkheid van mannen en vrouwen in leiderschapsposities bereikt om de organisatie in staat te stellen het volledige potentieel van hun vrouwelijk talent te realiseren", zegt Margreet. "Bovendien is het belangrijk om een sterke en diverse pool van toekomstige leiders te ontwikkelen door middel van voortdurende leiderschapstrainingen en programma's zoals het HBA. Daarom ben ik blij dat Amgen samenwerkt met HBA, omdat het een platform van ‘empowerment’ creëert om vrouwen in de organisatie te helpen hun stem te versterken, moediger te zijn, risico's te nemen en ‘thought leaders’ te worden voor een meer diverse cultuur."
Zien jullie al resultaten?
"In elke stap van mijn carrière in de gezondheidszorg ontdek ik mijn persoonlijke leiderschapsstijl en welke impact ik nu en in de toekomst wil maken; binnen of buiten Amgen. De HBA helpt mij deze toekomst duidelijker vorm te geven" zegt Frederike. "Ik heb geleerd dat je niet alleen meer kennis moet hebben, maar ook nieuwsgieriger moet zijn. Niet alleen zekerder zijn van datgeen ik al kan, maar ook bewuster zijn van mijn eigen behoefte om te blijven groeien." Emma vervolgt: "Persoonlijk realiseer ik me dankzij de HBA dat vrouwen eigenlijk in alles perfect willen zijn. We willen de beste moeder zijn, de beste vriendin, de beste partner en de beste werknemer. En daarbij vergeten we het beste voor onszelf te zijn. Het is oké om niet altijd perfect te zijn. En we hebben 'me-time' nodig om op te laden!"
Ook Margreet ziet nu al de impact van het Amgen HBA programma: "Het stelt me in staat om in contact te komen met andere vrouwelijke leiders binnen Amgen en te werken aan onderwerpen die me helpen een meer impactvolle leider te worden en tegelijkertijd, zoals Emma zegt, niet altijd perfect te zijn. Laten we in plaats daarvan realistisch zijn en elkaar steunen en van elkaar leren in ons individuele groeiproces."