oncologische zorg thuis
oncologische zorg thuis
Maatschappij

Een miljoen leerlingen geïnspireerd voor biotechnologie door Amgen Biotech Experience: Een blik op Reizende DNA-Labs met Melanie Rosenhart

Op 9 september 2024 vierde Amgen Biotech Experience (ABE) een indrukwekkende mijlpaal: het bereiken van een miljoen middelbare scholieren uit 16 landen over de hele wereld. Dit innovatieve onderwijsprogramma maakt middelbare scholieren enthousiast voor biotechnologie en de fascinerende wereld van de wetenschap. In Nederland speelt het Reizende DNA-Labs-programma, dat wordt ondersteund door de Amgen Foundation, een cruciale rol in het succes van ABE. We spraken met Melanie Rosenhart, de programma manager van Reizende DNA-Labs, over de impact van dit programma. Zij vertelt ook over de toekomstplannen en de ervaringen van leerlingen en docenten die betrokken zijn geweest.

Wat zijn de Reizende DNA-Labs?

Het Reizende DNA-Labs-programma werd in 2006 opgericht met een duidelijk doel voor ogen: middelbare scholieren een eerste inkijk geven in de boeiende wereld van de wetenschap. Volgens Melanie Rosenhart was de inspiratie voor dit programma simpel maar krachtig: "We wilden leerlingen enthousiast maken voor een carrière in de bèta wetenschap," zegt ze. “Daarvoor zijn er speciale practica lessen ontwikkeld voor in de klaslokalen. Deze practica worden door studenten van verschillende universiteiten gegeven en zij brengen, door middel van een twee tot drie uur durende practicum, modern DNA-onderzoek vanuit verschillende invalshoeken in de klas.”

De samenwerking met Amgen Biotech Experience

Sinds de samenwerking met Amgen Biotech Experience in 2016 begon heeft het programma een aanzienlijke groei doorgemaakt. “Door de samenwerking met ABE konden we niet alleen ons bestaande programma voortzetten, maar ook uitbreiden met de ABE leskist ‘Proef je PTC1?’ die nu in vier plaatsen in Nederland te leen is,” legt Melanie uit. Dit heeft ertoe geleid dat Reizende DNA-Labs hun bereik en impact verder heeft kunnen vergroten, met als doel nog meer leerlingen kennis te laten maken met de wereld van biotechnologie.

Het programma bestaat uit twee hoofdonderdelen: de Reizende DNA-labs zelf, waar studenten via practicumlessen worden ondergedompeld in diverse thema’s zoals gezondheid, milieu, ethiek, voeding en forensisch onderzoek. Daarnaast de ABE leskist ‘Proef je PTC?’. Deze leskist stelt die docenten in staat om zelfstandig biotechnologieproeven in de klas uit te voeren met de bijgeleverde apparatuur en materialen. “De combinatie van deze twee onderdelen maakt het programma zo krachtig,” aldus Melanie.

Een krachtig wereldwijd netwerk

Wat Melanie het meest waardeert aan het ABE-programma is het hechte netwerk. “De ABE ‘community’ is een warm team waarbij mensen van elkaar willen leren en elkaar willen helpen. Of dit nu tijdens een fysieke meeting is of virtueel, iedereen is altijd bereid om je te helpen,” vertelt Melanie enthousiast. De feedback van docenten is ook overweldigend positief, waarbij veel van hen aangeven dat hun leerlingen enorm enthousiast zijn over de lessen: "Ze kunnen de voor hen abstracte theorie, die ze vaak moeilijk vinden, nu plaatsen in een context." Naast de practica lessen sponsort Amgen ook LabXchange, een platform waar leerlingen, maar ook docenten online practica en experimenten kunnen doen. Dit is een goede aanvulling op de lessen, aldus Melanie.

Populaire thema’s en vaardigheden

Een van de belangrijkste elementen van het Reizende DNA-Labs-programma is het aanleren van essentiële laboratoriumvaardigheden, zoals micropipetteren, PCR (red. een techniek om korte stukken DNA heel vaak te kopiëren zodat je deze kunt analyseren) en gelelektroforese. Deze vaardigheden worden zowel in de Reizende DNA-labs als in de ABE leskist toegepast en zijn uiterst populair onder leerlingen. Melanie benadrukt dat deze vaardigheden een stevige basis leggen voor een carrière in de biotechnologie. “Als leerlingen deze vaardigheden goed onder de knie hebben, kunnen ze echt een kijkje nemen in de wetenschap van biotechnologie,” legt ze uit.

Een voorbeeld hiervan is de 3-daagse masterclass waarin leerlingen leren hoe ze insuline kunnen produceren voor diabetespatiënten. Deze hands-on ervaring geeft hen niet alleen een goed begrip van de technieken, maar ook een dieper inzicht in de toepassingen ervan in de echte wereld. Leerlingen geven aan dat ze het practicum als "leuker dan verwacht" ervaren, en waarderen vooral het feit dat ze de theoretische kennis kunnen toepassen en meteen de resultaten van hun werk kunnen zien.

De impact van Reizende DNA-Labs

Sinds de oprichting van het Reizende DNA-Labs-programma heeft het programma bijna 270.000 leerlingen bereikt. Dankzij de samenwerking met ABE zijn sinds 2016 alleen al bijna 47.000 leerlingen betrokken geweest bij het programma. Daarnaast hebben bijna 5.000 leerlingen en 150 unieke docenten gebruik gemaakt van de ABE leskist. “Deze cijfers zijn voor ons een bevestiging dat we op de goede weg zijn,” zegt Melanie.

De impact is niet alleen te meten in aantallen, maar ook in de manier waarop leerlingen worden geïnspireerd en gemotiveerd. “Het is geweldig om te zien hoe leerlingen enthousiast raken over wetenschap en biotechnologie,” vertelt Melanie. “Ze leren vaardigheden die ze kunnen gebruiken in hun toekomstige carrière, en ze krijgen een beter begrip van hoe wetenschap werkt in de praktijk.”

Toekomstplannen en uitbreiding

Met de blik op de toekomst, is Reizende DNA-Labs bezig met het ontwikkelen van een nieuwe ABE leskist, speciaal voor het vmbo. De huidige leskist is voornamelijk gericht op havo/vwo-leerlingen, maar met de nieuwe vmbo leskist hoopt het programma nog meer leerlingen kennis te laten maken met de wetenschap en biotechnologie. “We willen de wetenschap en biotechnologie toegankelijk maken voor alle leerlingen, ongeacht hun onderwijsniveau,” zegt Melanie.

Daarnaast is er een sterke wens om de huidige leskist uit te breiden naar het zuiden van Nederland, omdat ook scholen in België interesse hebben getoond. “We hopen in de toekomst onze nieuwe leskist ook naar meerdere locaties uit te breiden,” voegt Melanie toe.

De rol van de Amgen Foundation in de toekomst

De Amgen Foundation speelt een cruciale rol in de continuering en uitbreiding van het Reizende DNA-Labs-programma. “Met de steun van de Amgen Foundation kunnen we veel meer leerlingen en hun docenten kennis laten maken met biotechnologie,” legt Melanie uit. “Leerlingen leren vaardigheden en technieken die niet alledaags in het klaslokaal ter beschikking zijn, en dit opent deuren naar nieuwe mogelijkheden en carrières.”

Daarnaast biedt de Amgen Foundation docenten de kans om zich verder te ontwikkelen door deelname aan het ABE Master Teacher Fellowship-programma. “Dit is een mooie manier voor docenten om zich verder te ontwikkelen, lesmateriaal te ontwikkelen wat beschikbaar is voor iedereen/alle leerlingen en kennis uit te wisselen met collega’s over de hele wereld,” zegt Melanie.

Conclusie

Het Reizende DNA-Labs-programma, ondersteund door Amgen Biotech Experience en de Amgen Foundation, heeft een blijvende impact en inspireert de volgende generatie wetenschappers en biotechnologen. Terwijl we de mijlpaal van de miljoenste student wereldwijd vieren, is het duidelijk dat de reis nog lang niet voorbij is en blijft het programma groeien en evolueren. Dankzij de toewijding van mensen zoals Melanie Rosenhart en de steun van de Amgen Foundation, blijven we streven naar een toekomst waarin wetenschap toegankelijk en fascinerend is voor alle leerlingen.

Meer informatie over het Reizende DNA-Labs-programma en hoe u betrokken kunt raken, vindt u op http://www.dnalabs.nl/ en meer informatie over de Amgen Foundation staat hier https://www.amgen.nl/maatschappelijke-verantwoordelijkheid/amgen-foundation. Bekijk ook onderstaande video voor een impressie:

https://www.youtube.com/watch?v=eBduksLBolY